חיבור חוטי חשמל לפי צבעים

לצבעי חוטי החשמל חשיבות רבה. כל החוטים המשמשים לבניית רשתות חשמל וחיבורים חשמליים, צבועים בצבעים, כאשר כל צבע מיועד לדבר אחר. בעזרת הצבעים ניתן לזהות בקלות את הסיבות לתקלות, דבר שגם מקל באופן משמעותי על התחזוקה וההחלפה של החוטים.

 

מדוע חיבור חוטי חשמל לפי צבעים נחוץ?

סימון הצבעים של חוטים חשמליים הוא הכרחי ונדרש. לעין שאינה מבינה בדבר, צבעי החוטים החשמליים נראים כסימון שרירותי שאין בו טעם, אך לדבר שלושה יתרונות משמעותיים.

היתרון הראשון – חיבור חוטי חשמל לפי צבעים מפשט את הקריאה של מעגלים חשמליים. היצרנים צובעים את חוטי חשמל לפי צבעים מסוימים ולא סתם כך בסדר אקראי. צבעי חוטי החשמל נצבעים על פי כללי המתקנים החשמליים, במטרה לתאר בדיוק כיצד ניתן להשתמש בחוטי החשמל ובאילו תנאים. החל משנת 2002 (על פי המהדורה השביעית של ה-PES), ההבחנה נעשית לא רק בצבעים של חיבורי חשמל אלא אף בעיצובם.

היתרון השני – חיבור חוטי חשמל לפי צבעים זה פשוט יותר. כאשר החוטים צבועים בצבעים מסוימים ההתקנה פשוטה הרבה יותר והמקומות לבלבול וחוסר סדר מצטמצמים משמעותית (למשל הסיכון לקצר, הלם חשמלי, פגיעה בציוד ושריפה). כלומר, השימוש בחוטי חשמל צבעים, מבטל שגיאות התקנה ואף מבטל את הכרח להשתמש במכשירים מיוחדים המיועדים למדידת המתח שהתקבל.

היתרון השלישי – חיבור חוטי חשמל לפי צבעים מקל על התחזוקה. באמצעות הצבעים אנו יכולים לדעת בדיוק מה החיבורי החשמל אותם צריכים להחליף, זאת במקום להחליף את כל המערכת.

 

מה היה בעבר?

כפי שניתן לראות בספרי לימוד ישנים מלפני שנות ה-70, רעיון חלוקת חוטי חשמל לפי צבעים אינו רעיון חדש, וכבר אז בוצעו ניסיונות ראשונים של חלוקת חוטי חשמל לפי צבעים על מנת להקל על ההתקנה.

המעבר למתח של 220 וולט הסתיים בסוף שנות ה-70 ועד תחילת ה-80 והתבצע בברית המועצות. בעבר לא הייתה קיימת הארקה והרשתות החשמליות בוצעו במעגל דו-חוטי, כאשר הצבע היה בעיקר לבן. רק כאשר החלו להכנס לבית מכשירי חשמל הדורשים כוח גבוה, נוסף הארקה והחיווט התחלף בהדרגה לשלושה חוטי חשמל במקום שניים.

באמצע שנות ה-80, עם קריסתה של ברית המועצות, השתנו התקנים ואומצו תקנים חדשים המותאמים לדרישות הנציבות הבינלאומית לחשמל. כחלק מתקנים חדשים אלו, וכצעד להגברת הבטיחות בזמן העבודה והפשטת ההתקנה – נכנסה הדרישה לחיבור חוטי חשמל לפי צבעים ולא כפי שהיה נהוג עד אותם הזמנים.

 

מה היו חיבורי חוטי חשמל לפי צבעים שהיו נהוגים על פי התקן הישן:

חיבורי חשמל צבעים תקן ישן – חד פאזי:

חוט חשמל בצבע אדום = פאזה
חוט חשמל בצבע שחור = אפס
חוט חשמל בצבע לבן = הארקה
חוט חשמל בצבע ירוק = פאזה חוזרת

חיבורי חשמל צבעים תקן ישן – תלת פאזי:

כל הפאזות בצבע אדום

 

מה הם חיבורי חוטי חשמל לפי צבעים שנהוגים כיום (חיבור תלת פאזי צבעים לעומת חד פאזי):

חיבורי חשמל צבעים כיום – חד פאזי:

חוט חשמל בצבע חום = פאזה
חוט חשמל בצבע כחול = אפס
חוט חשמל בצבע צהוב-ירוק = הארקה

חיבורי חשמל צבעים כיום – תלת פאזי:

חוט חשמל בצבע חום מלא, חום שחור, חום כתום = פאזות
חוט חשמל בצבע כחול = אפס
חוט חשמל בצבע צהוב-ירוק = הארקה

 

מדוע אנו זקוקים להתערבות חשמלאי מוסמך לצורך חיבור חוטי חשמל לפי צבעים?

כפי שציינו לצבעי חוטי החשמל יש חשיבות רבה, והם מקלים רבות על ההתקנה, התחזוקה ופתרון בעיות – זכרו כדאי להתייעץ עם חשמלאי במרכז מוסמך. עם זאת, קיימים יוצאים מן הכלל.

כך לדוגמה יש לשים לב לפס צבע נוסף, שיכול להופיע בשחור או בכתום, אשר מוטבע לאורכו של חוט החשמל. פס זה עלול להיות קשה לזיהוי בעין שאינה מקצועית, הן מאחר והסימון הכתום עלול להיבלע ברקע הצבע החום והן מפאת העובדה שהזוויות של הכבל לא תמיד מאפשרות לראות את הפס בצורה ברורה, על אחת כמה וכמה עם אותו הכבל הספציפי מותקן בתוך לוח חשמל.

בנוסף לזאת, קיימת סכנה עם חוט החשמל הכחול/שחור – חוט האפס. במידה וקיים ניתוק בין חוט זה לבין מקור החשמל עלול להגיע אליו דרך המערכת חשמל חוזר ממנו ניתן להתחשמל. חוט נוסף שמצריך זהירות הוא חוט הארקה (הכבל הצהוב-ירוק), שכן אם הוא אינו מחובר למאריק הוא עלול להיות טעון חשמלית ומהווה סכנת התחשמלות.

חשוב לציין, בבנייה ישנה החיווט הקיים אינו תואם את התקנים של היום ולכן, בין היתר, גם חיבור חוטי החשמל לפי צבעים אינו קיים, דבר זה מהווה סיכון ממשי עבור אלו המנסים לסדר ולתקן את החשמל בעצמם.

 

 

כמו כן, כל התעסקות בחוטי החשמל, עם ובלי קשר לעניין הצבעים הינו מסוכן לאנשים שאינם בעלי ידע והסמכה מתאימה. לכן, אנו ממליצים לא לנסות לסדר את החוטים בעצמכם אלא להזמין שירות של חשמלאי בתל אביב מוסמך ומקצועי.

 

 

אנו מצידנו נשמח להגיע ולטפל בבעיות החשמל המצויות בביתכם/בעסק.
צרו איתנו קשר עוד היום!

 

לחשמלאים באזור המרכז – חולון, הרצליה, הוד השרון, פתח תקווה ועוד לחץ כאן

 

להצעת מחיר צרו קשר

מאמרים מקצועיים נוספים