התחשמלות בזמן עבודה – את מי תובעים?

עלות חיבור למונה חשמל - התחשמלות בזמן עבודה

עובדים רבים נחשפים לחשמל בזמן עבודתם, כאשר הסיכון במגע עם חשמל ידוע לכולנו. אין ספק שהתעסקות עם חשמל דורשת ידע ומומחיות, התחשמלות בזמן העבודה עלולה לגרור אובדן כושר עבודה ופגיעות פיזיות בדרגות שונות.

על מנת שתדעו מהן הזכויות שלכם במקרים כאלו, הכנו לכם במיוחד את המאמר הזה, כמו כן חשוב לדעת כי יש להיעזר בשירותיו של עורך דין אובדן כושר עבודה שיעזור לכם לטפל בפגיעה במידה ותקרה.

בעולם המודרני בו אנו חיים, חשמל הינו מקור אנרגיה מרכזי בכלל תחומי החיים: בבתי חולים, מכשור ביתי, מפעלים, תאורת הבית, מכשירים חשמליים, תאורת רחוב ועוד. לצד היתרונות הרבים שעולים משימוש במוצרי חשמל, ישנן גם סכנות רבות. כאשר משתמשים בצורה לא נכונה בחשמל, חשמל עלול לסכן חיים או לגרום לפגיעות גופניות קשות, לכן יש להיות ערוכים לסיכונים הרבים שכרוכים בעבודה עם חשמל ולנקוט באמצעי זהירות ראויים.

הבעיה המרכזית עם החשמל הינה שהוא אינו נראה לעין וקשה לאמוד מראש את סכנת ההתחשמלות.

גילוי מאוחר של בעיות החשמל מסכן חיים ועלול להוביל למוות, שריפה או נכות.
תאונות עבודה שקשורות בחשמל נגרמות כאשר האדם סוגר מעגל חשמלי דרך הגוף שלו והופך להיות חלק מהמעגל החשמלי. הגורמים הקובעים את מידת הסכנה לחיי אדם בזמן התחשמלות של תאונת חשמל הינם:
1. מסלול מעבר הזרם בגוף.
2. משך הזמן בו האדם נמצא תחת מצב ההתחשמלות.
3. עוצמת הזרם החשמלי.

גורם נוסף שמאפיין תאונות חשמל הוא עבודה בגובה ללא שימוש בחגורת בטיחות, דבר היוצר סיכון מנפילה בעת תאונת התחשמלות. אדם עלול ליפול מסולם או עמוד בעת תגובת הגוף להתחשמלות כאשר אינו משתמש באמצעי זהירות מתאימים.

הדרך הראשית להימנע מתאונות חשמל ובכך להימנע ממקרי תאונת עבודה ימי מחלה היא מודעות לנושא. בכדי למנוע תאונות, חשוב להבין כיצד פועלת מערכת חשמלית, כיצד יכול להיסגר מעגל חשמלי דרך גוף האדם ומהן הסכנות האורבות מעבודה עם חשמל. בנוסף, יש ללמוד את שיטות ההגנה מפני התחשמלות – היכרות עם מערכות החשמל, חבישת כפפות מתאימות, משקפי מגן וניתוק מקור החשמל.

הסיבות הנפוצות ביותר לתאונות חשמלאי בעת עבודה בחשמל:

1. תחזוקה לא טובה.
2. ביצוע עבודת חשמל על ידי חשמלאי לא מוסמך.
3. ציוד חשמלי לא בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה.
4. ביצוע עבודות על ידי חשמלאים שלא מורשים לכך, מכיוון שאין להם ניסיון.
5. ברגע שיש עבודה בסביבה מסוכנת (רטובה, שמכוניות יכולות לעבור, חומרים כימיים, סכנת אש, פיצוץ וכו').
6. כאשר מתבצע ניתוק של צנרת המים המשמשת חלק ממערכת הארקה.

  • זכרו – במקרה לדוגמא של עבודת חשמל באזור המרכז עצתנו הטובה ביותר היא תמיד לוודא שבעל המקצוע הוא אכן חשמלאי במרכז אשר מוסמך לביצוע עבודות חשמל מסוג זה כך גם הביטוח תאונות אישיות תופס במקרה של התחשמלות בזמן עבודה בבית הלקוח.

לפי מחקר שנעשה באנגליה, מתוך 1000 פגיעות שנגרמו כתוצאה מהתחשמלות, 30 מהם היו קטלניות. תאונות רבות נגרמות כתוצאה מחשמל חשוף, או ממשחק שלא כצורך בחשמל (תינוקות שדוחפים אביזרים לשקע חשמל וכו').

דוגמא למקרה התחשמלות בעבודה

לא מעט אנו נתקלים בשאלה – אובדן כושר עבודה עד איזה גיל? לשאלה זו אין תשובה מדויקת לאור העובדה שכל אדם אשר נמצא בזמן עבודה זכאי להגיש תביעת תאונת עבודה כל עוד אכן קרתה בזמן עבודתו.

למשל, בעבר הלא רחוק בפסק הדין "עזבון המנוח קיעאן נ חברת החשמל" , צעיר כבן 16 שהיה רועה צאן יצא לרעות את צאנו יחד עם אחיו ובן דודו ביער יתיר, מקום בו הם מבלים דרך קבע. מסיבה מסוימת הנער עלה על עמוד חשמל, נגע בקו המתח ונפל ארצה. כתוצאה מכך הנער נפטר.

בית המשפט קבע כי חברת החשמל התרשלה בחובת הזהירות שחלה עליה, מכיוון שלא היה שילוט מספיק טוב וכן הייתה אפשרות לטפס על עמוד החשמל. בית המשפט קבע כי חברת החשמל צריכה לפצות את הצעיר בסכום כולל של כ- 800 אלפי ש"ח. פיצוי זה הגיע למשפחה כתוצאה מהתערבות של עורך דין אובדן כושר עבודה.

להצעת מחיר צרו קשר

מאמרים מקצועיים נוספים