שקע שוקו תלת פאזי חיבור צבעים 25 או 40

גם אתם מתכננים שיפוץ בקרוב וחושבים על מעבר ללוח חשמל תלת פאזי? ואם כבר בחרנו התקנת לוח חשמל חדש-  תלת פאזי 40 או ש-25 יספיק? 

אנחנו ב-ד.נ חשמלאים, בעזרת ניסיון של 15 שנים בתחום, הכנו עבורכם מסמך שיענה על כל השאלות ויספק לכם את כל המידע על מנת שתבינו הכל באופן פשוט וברור ככל האפשר.

במאמר זה נדבר בנוסף על עלות חיבור חשמל , על חיבור חוטי חשמל לפי צבעים, היתרונות והחסרונות של לוח חשמל תלת פאזי וכל מה שחשוב לדעת בנושאים אלו.

מהי בעצם מערכת תלת פאזי ?

מערכת תלת־פאזית היא בעצם השיטה הנפוצה ביותר להולכה וייצור אנרגיה חשמלית. שיטת המערכת מבוססת על זרמי חילופין בתדר זהה אשר זורמים בשלושה מוליכים.

הפאזה היא בעצם כמות הזרם שמסופק לנו מחברת החשמל כצרכנים פרטיים.

מה זה פאזה?

פאזה יכולה לספק לבית 25 או 40 אמפר, כאשר אמפר מתאר את מידת הזרם שמותרת להעברה.

אם לכל המכשירים יש יותר משלב אחד, תתרחש ירידה במתח שתתרחש עקב עומס יתר. אספקת החשמל תיפסק מיד והמתג הראשי בלוח החשמל "יקפיץ".

במקרה כמו זה- יש צורך במעבר למערכת חשמל תלת פאזית.

מערכת כזו יכולה לספק לבית שלושה פאזות במקום פאזה אחת כך שהספק החשמל בבית גדל פי שלוש וכתוצאה מכך הסיכוי לנפילות חשמל קטן באופן משמעותי.

אנו ב-ד.נ חשמלאים ממליצים ללא צל של ספק לעבור למערכת תלת פאזית. מערכת כזאת תשפר ותשדרג את הבית שלכם לבית ללא קצרים בחשמל וללא דאגות. במהלך השנים ביצענו עבודות חשמל רבות ושונות, הן עם השוק הפרטי והן עם השוק העסקי. אנו עוסקים גם בהתקנת ציוד חשמלי חדש וגם בתחזוקה של תשתית קיימת.

יתרונות של חשמל תלת פאזי מול חד פאזי

ראשית, מדובר בהעברת אנרגיה יעילה יותר. במערכת חד פאזית, המעגל החשמלי הראשי מחבר את מקור המתח לעומס באמצעות שני חוטים. מערכת תלת פאזית מורכבת בעצם משלושה מעגלים חד פאזיים. המשמעות היא שמערכת תלת פאזית יכולה להעביר כמות אנרגיה שהיא פי 3 מזו של מערכת חד פאזית, עם פי 1.5 בלבד ממספר המוליכים. מלבד חיסכון במספר המוליכים, הפחתת מספר המוליכים מתורגמת גם להפסדי אנרגיה נמוכים יותר עקב ההתנגדות הקיימת במוליכים. שתי התכונות הללו הופכות לחשובות ביותר בכל הנוגע להולכת חשמל רבה יותר.

יתרון נוסף הוא היתרון של הגמישות – ניתן לחלק מערכת תלת פאזית בקלות לשלוש מערכות חד פאזיות. במקומות עם צריכת אנרגיה נמוכה יחסית (למשל, באזור מגורים) ניתן לבצע חיבור תלת פאזי המחולק למעגלים חד פאזיים בתוך המתקן ללא צורך בציוד נוסף.

חיבור חוטי חשמל לפי צבעים

חשוב לדעת שלחיבור חוטי חשמל לפי צבעים ישנה חשיבות רבה. כלל החוטים אשר משמשים לבניית רשתות חשמל וחיבורים חשמליים צבועים בצבעים שונים כאשר כל צבע מיועד למטרה אחרת. בעזרת הצבעים ניתן לזהות בקלות את הסיבות לתקלות, דבר בנוסף לכל- מקל באופן משמעותי על התחזוקה וההחלפה של החוטים עצמם.

מדוע חיבור חוטי חשמל לפי צבעים הוא כה חיוני?

סימון הצבעים של החוטים החשמליים הוא נדרש והכרחי. לאדם שאינו מבין בדבר, צבעי החוטים החשמליים נראים כסימון שרירותי שאין בו יותר מדי טעם, אך לצבעי החוטים ישנם שלושה יתרונות משמעותיים.

  1.  חיבור חוטי חשמל לפי צבעים מפשט את הקריאה של מעגלים חשמליים. יצרני חוטי החשמל צובעים את החוטים לפי צבעים מסוימים לא סתם בסדר אקראי, משום שעל פי כללי המתקנים החשמליים, זה נעשה במטרה להבין בדיוק כיצד ניתן להשתמש בחוטי החשמל ובאיזה תנאים. ההבחנה נעשית לא רק בצבעים של חוטי חשמל אלא אפילו בעיצובם.
  2.  חיבור חוטי חשמל לפי צבעים זה פשוט יותר. כשהחוטים צבועים בצבעים מסוימים, ההתקנה הרבה יותר פשוטה ואין מקום לבלבול או לחוסר סדר (כמו הלם חשמלי, סיכון לקצר, פגיעה בציוד או שריפה). כלומר, השימוש בחוטי חשמל בצבעים שונים בעצם מבטל שגיאות התקנה ואפילו מבטל את ההכרח בשימוש במכשירים המיועדים למדידת המתח שהתקבל.
  3. חיבור חוטי חשמל לפי צבעים יכול להקל על התחזוקה. בעזרת הצבעים אנחנו יכולים לדעת בדיוק אילו חיבורי חשמל אנו צריכים להחליף, וזאת במקום להחליף את המערכת כולה.

אז למה חיבור למערכת תלת פאזית הוא הכרחי?

גם אם אתה גר באותה דירה, ייתכן שיהיה עליך לחבר יום אחד כמה מכשירי חשמל בו זמנית, כגון מכונת כביסה, מזגן, תנור חימום – ביתי, מייבש כביסה, מדיח כלים, תנור וכיריים – כל אלה הם למעשה מכשירי חשמל ביתיים. לרוב הם בעלי הספק של יותר מ -2000 וואט. כלומר, שלושה מכשירים שעובדים יחד (לפעמים אפילו מכשיר אחד שצורך הרבה אנרגיה, למשל, תנור חשמלי) מספיקים לעלות על 25 אמפר, וכאן המקפץ יקפוץ עליכם. כיום, רבים ממוצרי החשמל הללו מופעלים באמצעות כרטיסים אלקטרוניים, ובמקרה של נחשולי מתח, עלול להיגרם נזק משמעותי למוצרים הנמדדים בכמה אלפי שקלים. במצב כזה, עלייה בכוח החיבור היא פשוט בלתי נמנעת.

בנוסף, ישנם מוצרי חשמל הדורשים חיבור תלת פאזי. מזגן מעל 3 כוחות סוס דורש לוח חשמל תלת פאזי עם חוטים עבים המחוברים ישירות לפאנל. אם נחבר מוצר חשמלי שצורך הרבה אנרגיה לנקודה חשמלית רגילה, הקו מתחמם ונשרף, וכתוצאה מכך כל הבית יכול להישרף.

ישראל בנויה ברובה מבתים ישנים אשר מרושתים בחיבורים של פאזי אחד, כלומר 25X1 אמפר. אם החשמל שלכם קופץ כל הזמן וביתכם שוכן במרכז או בעיר תל אביב הבנויה מלפני המון שנים, קופץ כל הזמן, אנו ממליצים להיוועץ עם חשמלאי בתל אביבחשמלאי במרכז על מנת שיבדוק את מקור הבעיה ולדון על האפשרות להגדלת חיבור חשמל.

אנו ב-ד.נ חשמלאים מעניקים שירות מסביב לשעון, חשמלאי 24 שעות ביממה ולרשותנו חשמלאים מוסמכים (ואדיבים) בעלי רישיון. אנו מוכנים לכל תרחיש בכל שעה, ובמחירים הכי הוגנים בשוק.

אגב, בסקר שנעשה על שאלת השאלות "תלת פאזי- 25 או 40"? 85.5% מהחשמלאים ענו תלת פאזי 40 . משכנע, לא?

 

חשוב לדעת!

כל שינוי שאתם מבצעים במערכת החשמל בדירתכם צריך לעבור ביקורת של חברת החשמל. אך לא לדאוג, חברת החשמל איננה מתערבת בעבודות חשמל שאתם מבצעים בדירתכם ועליכם להזמין חשמלאי מוסמך כדי שיבצע את העבודה בעצמו. החשמלאי שלכם יבצע את עבודת התשתית עצמה והחשמלאי של חברת החשמל הוא זה שיבדוק את תקינותה ביחס לסטנדרטים של חברת החשמל.

כל שינוי כזה או אחר במערכת החשמל מחייב הזמנת חשמלאי מוסמך ומקצועי בעל ניסיון. זה חשוב במיוחד לא רק מבחינת הבטיחות אלא גם מבחינת הניסיון והמקצועיות במעברים של הספקות החשמל. לא פעם קרה שאנשים הזמינו חשמלאי שלא היה בקיא בדרישות הנוקשות של חברת החשמל והוא הגיע למקצה שיפורים כמה וכמה פעמים עד שקיבל את האישור המיוחל מחברת חשמל.

כמה עולה לעבור ללוח חשמל תלת פאזי?

עלות חיבור חשמל תלת פאזי תלויה מאוד במשתנים רבים כמו גודל הבית, סוג העבודה ובכמות המכשירים החשמליים אותם תידרש בכדי לחבר חשמל תלת פאזי.

העלות כוללת בתוכה תשלום לחברת החשמל, גם לצורך קבלת אישור וגם עבור בדיקת מהנדס שיאשר כי החיבור עצמו תקין. בנוסך העלות כוללת בתוכה את עבודת החשמלאי ועלות החומרים.

עלות חיבור תלת פאזי עשויה להתחיל מ-2,000 ₪ אך המחיר ייקבע בהתאם להיקף הפעילות הנדרשת.

טווח המחירים עבור חשמלאי מוסמך:

מעבר מחשמל חד פאזי 25X1 ל-40X1 עולה בין 2,000-4,000 ₪ – תלוי בעבודת התשתית שעלינו לבצע.

מעבר מחשמל חד פאזי 25X1 לתלת פאזי 25X3 עולה בין -3,000-5,000 ₪ – תלוי בעבודת התשתית שעלינו לבצע.

מעבר מחשמל חד פאזי 25X1 לתלת פאזי 40X3 עולה בין 5,000-7,000 ₪ – תלוי בעבודת התשתית שעלינו לבצע.

החלפת שקעים והארקה בדירות בגודל 4 חדרים לדוגמא ועוד ובכדי להגיע לתלת פאזי 25X3 – העלות של חשמלאי מוסמך תנוע סביב ה-5,000-7,000 ₪.

כפי שציינו, קיימת עלות גם בצד חברת חשמל :

מעבר מ-25X1 ל-25X3 או ל-40X1 – כ-3,500 ₪.

מעבר מ-40X1 ל-25X3– כ-1,500 ₪.

מעבר מ-25X1 ל40X3– כ-5,300 ₪.

לרוב חברת החשמל תבצע את העבודה תוך 30 יום.

אנו ב-ד.נ חשמלאים מציעים מגוון של שירותים, החל מתיקון תקלות קטנות בבית ועד לבניית תשתיות מורכבות בבתי עסק ובתי מגורים. חברתנו מבצעת את כל סוגי עבודות החשמל החל מהחלפת גופי תאורה, התקנת שקעי תלת פאזי, החלפת ארון חשמל ועוד.

אנו יותר מנשמח לעמוד לרשותכם ולעזור לכם לשפר את איכות חייכם ולעבור לרמת חיים נטולת כל דאגות.

בנושא עבודות חשמל נוספות באזור המרכז ניתן לקורא במאמר חשמלאי במרמת גן

להצעת מחיר צרו קשר

מאמרים מקצועיים נוספים