האם תאונת דרכים בדרך לעבודה כחשמלאי מוסמך נחשבת כתאונת עבודה?

חשמלאים בראשון לציון

אם יצא ונפצעתם בתאונת דרכים כשהייתם בדרככם למקום העבודה שלכם כמו במקרה של חשמלאי מוסמך שנוסע ללקוח לעבודה, אתם עשויים להינות מפיצוי הגון מהעניין.

לפי החוק, תאונת עבודה היא תאונה שאירעה לאדם תוך כדי שהוא עובד אצל המעסיק או מטעמו. למשל, פגיעת ראש בתאונת דרכים. יתרה מכך, על פי החוק תאונת עבודה הינה גם פעילות הקשורה לעבודה שבמסגרתה העובד נפגע.

 

ניתן להשתמש במבחן הבא על מנת לקבוע האם התאונה נחשבת כתאונת עבודה: במידה ולא הייתם צריכים להגיע למקום עבודתכם, האם הייתם עוברים את אותו המסלול ותאונת הדרכים הייתה מתרחשת בכל מקרה?
במידה והתשובה חיובית, הרי שישנה עילה לתבוע פיצויים בגין הנזקים מהתאונה.

 

עם זאת, בתי המשפט תמיד יבדקו האם הייתה סטייה מהדרך המקובלת של העובד. למשל, יציאה לארוחת צהריים תיחשב כלגיטימית, כמו גם לקיחת הילדים לבתי הספר ולגנים. לעומת זאת, סטייה משמעותית מהדרך תוריד את הסיכוי שהתאונה תסווג כתאונת עבודה. נסיעה לחבר, עצירה בקופת חולים או בסופר פארם יחשבו כסטייה מהדרך המקובלת, ולכן התאונה לא תיחשב כתאונת עבודה.

 

לכן, אדם שנפגע בתאונת דרכים בדרכו לעבודה צריך לפעול בשני מישורים- האחד מול חברת הביטוח שביטחה את הרכב בו נהג האדם בדרכו לעבודה. המישור השני צריך להיות מול ביטוח לאומי, שצריך לפצות את אותו אדם בתגמול מסוים.

 

אילו פיצויים מגיעים מביטוח לאומי בגין תאונת עבודה במקרה של חשמלאי מוסמך עם תעודה?

לעניין זה, החוק קובע שאדם שנפגע בתאונת עבודה כמו במקרה של חשמלאי בדרך ללקוח חדש זכאי לפיצוי כספי מביטוח לאומי שמתחלק ל-2: פיצוי בגין דמי פגיעה, מעין עזרה ראשונה ל-91 ימים בהם ניתן לקבל 75% מממוצע השכר בשלושת החודשים שקדמו לתאונה. יתרה מכך, הנפגע יכול להגיש תביעה ולבקש שתיקבע לו דרגת נכות, במידה ואכן הפגיעה עומדת בקריטריונים להגשת תביעת נכות. במידה והוועדות הרפואיות יקבעו לו דרגת נכות של 20% ומעלה, אותו אדם עשוי להיות זכאי לגמלאות או קצבה חודשית. בנוסף, ניתן לקבל גם החזרים על הוצאות רפואיות שונות שמתלוות לעניין.

 

כחשמלאי האם ניתן לתבוע את המעסיק על תאונת עבודה?

אחת השאלות שתמיד נשאלות היא כמובן מה לגביי תאונת עבודה ימי מחלה – התשובה לשאלה זו היא שלילית. כשעובד ניזוק במהלך שעות העבודה כתוצאה מפעולה שקשורה בעבודה השוטפת, למשל עובד בניין שמועד על אחד הפיגומים וכתוצאה מכך שובר את רגלו, הוא רשאי לתבוע את המעסיק על הנזקים שנגרמו לו. אולם, כאשר אנו מדברים על תאונות דרכים, ניתן לתבוע בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, קרי לא ניתן לתבוע את המעסיק, אלא את חברה הביטוח של הרכב.

 

לסיכום, החוק מאפשר לנפגעים מתאונות דרכים למצות את הזכויות שלהם על ידי שני האפיקים שצוינו לעיל, ובמקביל דואג שהפיצוי שיתקבל משני אפיקים אלו יהיה משלים ולא כפול. כלומר, ביטוח לאומי ישלם רק אחוז מסוים מהפגיעה, ואת יתר התגמולים בגין הנזקים ניתן יהיה לקבל מחברת הביטוח או מהמעסיק, בהתאם לאופן התאונה.

 

חשוב לדעת כי במקרה שתאונת הדרכים נחשבת גם כתאונת עבודה, הנפגע חייב לתבוע גם את ביטוח לאומי מכיוון שבתביעה האזרחית נגד הביטוח הפרטי ינוכו לו הכספים שהוא זכאי להם מביטוח לאומי, בין אם קיבל אותם או לאו.

 

בכל מקרה, מומלץ להיעזר בעורך דין לתביעות חברות ביטוח, שיעזור לכם להבין מה הזכויות שלכם ויטפל בהליך הבירוקרטי. למרות שעורך דין דורש תשלום בגין הטיפול, לעיתים שווה לשלם לאדם מומחה שיוכל למקסם את כספי התגמול שתקבלו.

להצעת מחיר צרו קשר

מאמרים מקצועיים נוספים